Fryst créme fraiche tårta

Bestämde mig för att baka lite igår och det resulterade i en fryst créme fraiche tårta.
Riktigt god! Men den hann inte bli fryst igår, så vi får mumsa på den ikväll istället.
Funderar på att kanske gå ner i källaren och ta en liten provsmaksbit innan jobbet. Är det man själv som gjort tårtan så får man väl ändå det? (a)
Är lite småseg idag, så skönt att det är en kort arbetsdag. Sen får vi se imorgon om det är nån som ringer om jobb eller om jag är ledig? På eftermiddagen sticker pappa och jag till Mellby i alla fall för att fixa lite vid stugan och jag ska leta jobb. Får se hur det går.
Nehepp. Nu har jag bestämt mig. Ska ner i källaren och kidnappa en liten tårtbit :)

Recept på fryst créme fraiche tårta
4 personer

Ingredienser
2 äggulor
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 citron
2 dl créme fraiche
2 dl vispgrädde
2 äggvitor
x antal digistivekex

Gör såhär
1. Vispa äggulor, socker och vaniljsocker för hand.
2. Smaksätt med rivet skal och saft av en citron.
3. Blanda i créme fraiche.
4. Vispa grädde. Rör ner den vispade grädden för hand.
5. Vispa äggvitor till hårt skum. Blanda försiktigt ner vitorna i smeten.
6. Täck botten av en rund form med avtagbar kant, med digistivesmulor. (Innan jag smular ner kexen brukar jag först täcka formen med plastfolie så blir det lite lättare att få bort tårtan.) 
7. Häll över smeten.
8. Smula digistive över tårtan också.
9. Täck formen med plastfolie och ställ in i frysen.

Kommentera här: