Expeditionen Min kärlekshistoria

Blev visst en riktigt lugn/seg dag idag.
Har inte mått tipptopp idag om man säger så, så därför har dagen till största del bestått av vila. Har sett ett par avsnitt Orange is the new black. Varför har jag missat den serien till nu?! Så bra den är!!
Sen så har jag börjat läsa lite i min nya bok av Bea Uusma - Expeditionen Min Kärlekshistoria.
 
 
Den handlar om Andrées polarexpedition i en vätgasballong år 1897. Tre män - Salomon August Andrée, 42 år, Knut Fraenkel, 27 år och Nils Strindberg, 24 år - lämnade sina familjer för att utforska den del på väldskartan som ännu inte upptäckts. Men de tre männen kommer aldrig fram till sitt mål, utan tvingas nödlanda på packisen. Där försöker de i månader ta sig tillbaka till fast mark, men när de kommer till Vitön slutar deras anteckningar av någon anledning. Därför vet ingen hur de dog, när de dog eller varför.
Det tog hela trettiotre år innan de hittades, och då fanns det fortfarande gott om överlevnadssaker kvar i deras läger.
Uusma är en av många som forskat kring omständigheterna kring männens öden och denna bok är resultatet. 
Jag har inte kommit så långt än i boken, men den är redan fängslande. Hett lästips till er alla!
 
Ciao! <3

Kommentera här: