Busstankar...

Sitter på bussen och sitter som vanligt och tittar på allt och ingenting. Och just idag råkade jag få en av de bakåtvända platserna, vilket innebär att jag kan se flera av de andra medpassagerarna. Och det är när jag sitter och tittar som jag upptäcker att nästan inga andra använder bälte. Det är bara jag och en till, vad jag kan se härifrån. Och på första plats efter bakdörren sitter två som skulle kunna vara en mamma och hennes barn, inte ens barnet har bälte! Och det är detta som gör mig så arg; varför är det (ofta) så noga att använda bälte i bil, men så fort man hamnar på en buss så försvinner plötsligt det måstet?
En vuxen människa som väger 75 kg väger i en krock i 50km/h 3000 kg och i en krock där hastigheten är 100km/h 12800 kg. Hur tänker man då när man inte tar på sig bältet? Det kan faktiskt rädda både sitt eget och andras liv. För let's face it, skulle bussen krocka nu så om jag inte dör av krocken så skulle jag troligen bli krossad till döds, även om jag använder bälte eftersom idioterna kommer flyga framåt.. Så fine, du behöver inte använda bälte om det är så att du inte är rädd om ditt eget liv, men jag är rädd om mitt. Och jag är säker på att alla föräldrar är rädda om sina barn. Så använd bältet! Om inte för din egen skull, så för för alla andras!

xoxo!

Kommentera här: